Pers

Rechtstreeks naar inhoud gaan

Bericht

PMS-BOEK

• SETN DRIVERS | 15-06-2010 16:08 | 21 reacties

Waar kan ik "goedkoop" aan nieuwe PMS-waaiers geraken ?

Reageer op dit bericht

Reacties

• Janko | 16-06-2010 10:28

Gewoon googlen op 'PMS waaier'. Ik weet even niet meer hoe de firma heette waar de mijne vandaan kwam. Wel dat ik voor rond de 100 euro een setje coated en uncoated had. Thuisbezorgd en met factuur.

• Henk Gianotten | 17-06-2010 23:56

Let goed op. X-Rite en Pantone toonden op de recente Ipex tentoonstelling de opvolger van PMS, de PMS Plus. Er zijn 244 extra kleuren en de kleurschalen en waaiers zijn op ander papier gedrukt waardoor het resultaat verschilt. Naast een andere indeling (kleur bij kleur) zijn ook de productievariabelen gewijzigd waardoor een oude PMS niet gemakkelijk vergeleken kan worden met een nieuwe. Om dat probleem te omzeilen krijg je bij aanschaf van een nieuwe PMS Plus waaier ook toegang tot een software waarmee je de oude PMS-waarden kunt vergelijken met de nieuwe. Deze software heet X-Reference en is op de Pantone site te gebruiken.
    Ik neem aan dat de dealers nu snel de oude waaiers op zullen ruimen om geheel over te schakelen op PMS Plus. Er zijn overigens ook nieuwe neonkleuren en Metallic PMS Plus.

• Johan E. | 18-06-2010 15:10

@Henk. Dus naast het nieuwe Pantone GOE systeem is er nu dus ook Pantone Plus? Is dat niet een beetje overdreven, of is Pantone GOE al begraven?

• Arno Schuitemaker | Tetterode | 18-06-2010 16:07

Beter wacht je nog even, ik verneem net dat er een nieuw systeem van Pantone op de markt komt, met nieuwe kleuren.
    Als je dan toch moet investeren...............

• Henk Gianotten | 18-06-2010 18:09

Het PMS Plus systeem komt beslist niet i.p.v. het Pantone Goe. Goe kent 10 basiskleuren die een normale inktlaagdikte hebben (1.3-1.4 coated en 1.65- 1.70 gr/m2 voor uncoated) en waarbij de mengkleuren ook dezelfde waarden hebben. PMS heeft 14 basiskleuren waarvan er enkele inktlaagdiktes hebben die ruim boven de normale waarden liggen. De mengkleuren die men daarvan maakt hebben dan veelal ook een te hoge dikte. Dus dat houdt in lagere draaisnelheden, langer drogen en soms ook grotere kleurverschillen nat-droog.
    PMS Plus kent nog steeds dezelfde nadelen. Uitsluitend de ruim 200 nieuwe kleuren kennen wel een normale laagdikte.
    Goe zet men in voor "Industrial print" ofwel verpakkingsdruk, complexe huisstijlen en internationale brandingprojecten.
    Creatieven geven de voorkeur aan PMS; dat kennen ze. Bovendien konden de meeste drukkers - bij een vraag naar Goe - dat ook niet aanbieden.
    PMS Plus kent nu een ander papier en is ook wezenlijk anders dan PMS. Pantone gaat er vanuit dat alle oude PMS-waaiers vervangen zullen worden. PMS Euro vervalt overigens helemaal.
    Na jaren aanklooien ziet Pantone nu eindelijk in dat Europese, Japanse, Chinese en Amerikaanse drukkers standaardiseren op ISO 12647-2 en dat hun waaiers en CMYK Bridge Guides daar dus ook aan moeten voldoen.
    De PMS Plus CMYK-samendrukken zouden nu aan ISO 12647-2 voldoen. Of dat waar is kan ik nog steeds niet bevestigd krijgen.
    Overigens is er op de Pantone site nu ook een X-Reference software waarmee je de dichtstbijzijnde nieuwe PMS Plus waarde kunt aflezen als je bijvoorbeeld een oude PMS-waarde intoetst. Bij aanschaf van de nieuwe PMS Plus Complete Collectie (inclusief neon en metallic) en CMYK-samendrukken in zowel coated als uncoated is die software gratis. Kun je op je iPod installeren!
    Voor de experts: Matte waaiers komen niet meer voor. Alles van PMS Plus uitsluitend in coated en uncoated.

• Henk Gianotten | 18-06-2010 19:41

Ik kan bevestigen dat beide versies van de Pantone PMS Bridge en de PMS Plus CMYK-samendrukken (in zowel coated als uncoated) gedrukt zijn volgens de ISO 12647-2 waarden. Dat is natuurlijk een groot voordeel t.o.v. de oude PMS-waaiers. Omdat men ook hier het veel wittere papier gebruikt wijken de waarden soms af. Vooral bij pasteltinten en lichtoranje kleuren zal dat opvallen. Het gevolg van deze nieuwe werkwijze is wel dat de bestaande CMYK-waarden uit de oude waaier flink kunnen verschillen van de nieuwe PMS Plus waarden. Bovendien hanteert Pantone nu bij PMS Plus meer GCR (Gray Component Reduction of menggrijsvervanging) zodat bijvoorbeeld bij donker olijfgroen de K-waarde hoger zal zijn en de CMY-waarden iets lager. Dat is beter voor de drukker. Het is dus heel belangrijk dat men goed communiceert met de opdrachtgever/ontwerper over welke PMS-waaier gesproken wordt. PLUS is meer maar beslist ook anders!

• Johan E. | 18-06-2010 20:34

Bedankt voor de heldere uitleg. Een vraagje nog. Blijven de basis-menginkten gelijk aan nu, of heeft Pantone plus ook andere basisinkten nodig?

• Henk Gianotten | 20-06-2010 02:27

@johan,
    De basisinkten van PMS Plus zijn geheel identiek aan de basisinkten van PMS. Daar wijzigde zich niets. De basisinkten met een te hoge laagdikte zijn dus ook niet gewijzigd. Het papier veranderde, de kleurindeling eveneens en de conversie van PMS naar CMYK ook.
    Overigens zijn er inktleveranciers die de PMS-kleuren niet mengen op basis van de 14 Pantone basiskleuren maar ze gebruiken hiervoor hoog-gepigmenteerde (eigen) basisinkten waardoor de uiteindelijke PMS-steunkleur wel de optimale inktlaagdikte krijgt. De receptuur van deze PMS-inkten wijkt dus af van de originele mengverhoudingen uit de waaier.

• Johan E. | 20-06-2010 21:02

Wij gebruiken zelf Opticolor van Tetterode i.c.m. K+E inkt. Ik neem aan dat dit ook rekening houdt met de optimale inktlaagdikte. In ieder geval blij te horen dat de basisinkten gelijk zijn. Dit maakt de overstap naar Pantone Plus een stuk eenvoudiger.

Weet jij (als ex-Tetterode man) of Opticolor ook Pantone plus gaat ondersteunen?

• seb | 21-06-2010 08:43

Volgens mij is opticolor al weer vervangen door BCS (wat ook niet zonder slag of stoot is gegaan).

Allemaal leuk maar wij moesten laatst een klus drukken in pms 143 altijd volgens de 'gewone' waaier gemengd, nu dachten we kom doen het eens via Opticolor.
    Het volvlak was dezelfde kleur, maar alle rastervlakken veels te oranje ipv geel.
    Krijg sterk de indruk dat die systemen leuk zijn voor volvlakken maar met percentage's kan je dus goed de mist in gaan.

• Johan E. | 21-06-2010 15:03

Inderdaad gebruiken we nu Opticolor BCS... was ik even vergeten.

• seb | 21-06-2010 16:44

Maar heb jij ook 'last' van hetgeen ik schetste?

• Johan E. | 21-06-2010 17:02

Is mij eerlijk gezegd nog niet opgevallen. Ik zal het eens aan de drukker vragen. Ik doe zelf de voorbereiding.

• SETN DRIVERS | SETN DRIVERS | 21-06-2010 22:27

Wil dit nu zeggen dat alle bibliothen vb van Xrite ook zullen moeten aangepast worden ? Want Pantone Plus is dus de nieuwe standaard. Best dus in het gehele bedrijf alles aanpassen naar Pantone Plus. Is er al een benaming zodat je kan weten of het "gewoon" PMS is of Pantone Plus?

• Henk Gianotten | 22-06-2010 10:05

De oude waaiers en nummers zijn gewoon PMS. De nieuwe waaiers met o.a. de nieuwe kleuren zijn PMS Plus. De recente waaiers waren PMS Euro. Het probleem is nu dat veel huisstijlhandleidingen en logokleuren gespecificeerd zijn in PMS of in percentages CMYK. Het is (om verwarring te voorkomen) beslist noodzakelijk te vermelden om welke PMS-waaier het gaat. Daarbij ook expliciet vermelden of het coated of uncoated is.
    Bij de nieuwe PMS Plus Formula Guide (de waaier met volvlakken en mengwaarden) is nu voorzien van een ColorChecker kleurcontrole-element en van een metameriestrip. Met die laatste kun je zelf vaststellen of de verlichting waaronder je de waaier bekijkt wel in orde is. De strip lijkt op de UGRA Metameriestrip (groene kleuren) en is dus bij elke beoordeling beschikbaar.

• Henk Gianotten | 22-06-2010 10:19

@johan,
    Ik ben oud-Tetterode medewerker (al weer 10 jaar weg!) en weet van het bestaan en de voordelen van BCS. Het ondervangt het probleem van de basiskleuren met een veel te hoge laagdikte. BCS ken andere basiskleuren die ook hoger gepigmenteerd zijn en daardoor met betere inktlaagdikten kunnen werken. Hogere pigmentatie en andere basiskleuren betekent ook andere receptuur. Hogere pigmentatie betekent soms ook dat de kleur zich iets wijzigt bij het in een rasterpercentage drukken van steunkleuren. Dat kun je goed zien bij de HKS-waaiers waarbij lichtere tinten ontstaan door het drukken in rasterwaarden. Zo'n HKS 3000 waaier toont veel rasterpercentages en als je die stectraal meet zie je dat niet alleen L (helderheid) en C (kleur) verminderen maar dat de H-waarde (kleurtoon) ook verschuift. Soms wordt groen eerst blauwer en bij lagere percentages geler. Daarbij is natuurlijk de papierkleur van belang.
    Of BCS ook de nieuwe PMS Plus kleuren gaat ondersteunen weet ik niet. Ik denk het wel want K + E levert veel steunkleuren en wil dat graag zo houden. denk ik.
    Wie weet reageert een Tetterode deelnemer op deze blog

• Henk Gianotten | 22-06-2010 16:42

@johan,
    De ruim 200 nieuwe kleuren van Pantone PMS Plus zullen tzt ook beschikbaar komen als BCS-inkten.
    Dat houdt hoogstwaarschijnlijk in dat je van de oude Opticolor software moet upgraden voor BCS maar dat moet je sowieso doen om de receptuur van de nieuwe kleuren te verkrijgen. De eerste waaiers zijn deze week uitgeleverd maar de bij de waaiers beloofde software van Pantone is echter nog niet beschikbaar. Die zal - naar verluid - in week 27 uitgeleverd worden. Als je PMS Plus nu koopt kun je later de software van de Pantone site downloaden. De upgrades voor Quark XP, InDesign en Photoshop komen in juli.
    Illustrator (sowieso een buitenbeentje in kleurconversieland) kan voorlopig nog geen gebruik maken van de software om PMS Plus in de opmaak te gebruiken. CS-gebruikers kennen de work-arounds!

• Johan E. | 22-06-2010 17:33

@Henk. Bedankt!. We hebben nu al Opticolor BCS, dus ik wacht de updates rustig af.

• Henk Gianotten | 23-06-2010 16:00

@SETN DRIVERS,
    Ja, alle biblioteken van PMS moeten worden aangevuld. In de PMS Euro-waaier schreef Pantone dat het drukwerk voor de CMYK-transformaties (Bridge en CMYK) voldeed aan ISO 12647-2 (where applicable). Dat laatste hield gewoon in dat uitsluitend de inkt voldeed maar het drukwerk niet. Geen bedrog maar veel scheelt het niet.
    Alsof elke drukker en prepresser de extra Engelstalige handleiding leest en dergelijke details altijd paraat heeft.
    Omdat de PMS Plus Bridge beter voldoet aan ISO 12647-2, verschillen dus ook de CMYK-waardes met die van de oorspronkelijke PMS-waaier en de PMS Euro waaier.
    Die bibliotheken (die met absolute percentages) moet je dus vervangen. De CIE-Lab bibliotheken (met de relatieve variabele waarden) moet je ook vervangen om gebruik te kunnen maken van de nieuwe PMS Plus-kleuren.
    Het selecteren van een PMS-kleur en die kleur converteren met behulp van een icc-profiel (zoals ISOcoated-V3 op basis van Fogra39) waardoor je de echte CMYK-percentages krijgt, verdient beslist de voorkeur. Dan is het percentage dus afhankelijk van de werkelijke druk en niet van wat Pantone bij de PMS Plus Bridge voor je heeft uitgerekend.
    Die bibliotheken zijn overigens gratis als je hebt geregistreerd na de aanschaf van een PMS Plus waaier. Je kunt - naar verluid - alle bibliotheken downloaden zelfs als je slechts één waaier uit de Plus serie hebt aangeschaft.
    Het productregistratienummer, het serienummer, de bedrijfsnaam en een e-mailadres zijn daarvoor voldoende.
    Ik zou dergelijke bibliotheken snel aanschaffen als je voor ontwerpers complexe kleuren moet omzetten. De nieuwe CMYK-waarden drukken beslist beter, dus je collega drukker zal dat waarderen. Denk ik.

• Henk Gianotten | 24-06-2010 01:47

@SETN DRIVERS:
    Om even héél duidelijk te zijn: over enige weken kun je geen nieuwe PMS-waaiers meer kopen en worden nog uitsluitend PMS PLUS-waaiers uitgeleverd. Dus krijgt een ontwerper die dan een PMS-waaier aanschaft automatisch die 224 nieuwe PMS Plus kleuren er bij. Als je dan geacht wordt een van de nieuwe kleuren te gebruiken of te moeten converteren naar CMYK, dan moet je wel de beschikking hebben over die nieuwe software.
    Ontwerpers kunnen nog jaren zo'n oude waaier gebruiken, drukkers dus niet. Laat je als drukker of bestandsverwerker geen oud type PMS-schaal aansmeren. Ook al zijn ze extra goedkoop. Dergelijke koopjes meteen doorsluizen naar de creatieven. Die kunnen nog heel lang met zo'n PMS Formula waaier vooruit.

• Henk Gianotten | 25-06-2010 00:26

@johan,
    Stectraal meten bestaat dus niet. Ik bedoel spectraal meten met behulp van een fotospectrometer waarmee je de kleur meet in bijvoorbeeld CIE-Lab of CIE-LCh waarden.
    Je ziet dat het gemis aan een spelling checker mij soms parten speelt! ;-)

Het Trefpunt is nadrukkelijk niet bedoeld voor commerciële boodschappen, personeelsadvertenties, sollicitaties etc. Discussies met grof taalgebruik worden indien de redactie dat noodzakelijk acht direct verwijderd. Pers aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor reacties op het Trefpunt.

Reageren

captcha

Prikbord

Aangeboden

aangeboden horizon vergaarmachine-2 torens mc8a - mc8-vouwen/nieten spf-10-trimmer fc-10-uitvoerbandt...

Lees meer...

Gevraagd

Heeft u overbodige apparatuur ? laat het ons weten. Wij zijn altijd geintreseerd.

Lees meer...

Aangeboden

Ponsapparaat voor de GTO 52, voor films en platen. T.e.a.b.

Lees meer...

Gevraagd

Wie weet er nog ergens een ABDick 9002 CFP (computerformulieren pers) te staan voor onderdelen.Of wie...

Lees meer...

Nieuwsbrief

Uitgeverij Compres 3de Binnenvestgracht 23 RS 2312 NR Leiden Postbus 55 2300 AB Leiden T (071) 516 15 15 info@uitgeverijcompres.nl

Colofon