Pers

Rechtstreeks naar inhoud gaan

Bericht

BCS

• Frankt | Drukkerij | 19-08-2010 16:29 | 11 reacties

Hallo drukkers!
    Zijn er al mensen die ervaring hebben met de nieuwe BCS Novaboard inkten van FlintGroup.(Tetterode) Wij zijn bezig de oude K&E inkten op te maken, maar hikken tegen de overstap aan. Je zou met een dunnere inktlaag kunnen volstaan om dezelfde kleur te halen.

Reageer op dit bericht

Reacties

• L 28 | 19-08-2010 22:08

Beste drukker,
    Wij drukken inmiddels een aantal maanden met het BCS systeem.
    Bijna alle kleuren wijken af van het oude systeem, vandaar ook de nieuwe waaiers.
    Wanneer je overstapt op BCS kun je beter de bestaande kleurmodellen weggooien en bij nul beginnen.
    Ook een vervelende eigenschap van deze inkt is dat hij weinig vocht opneemt.
    Om stabiel te kunnen drukken is het noodzakelijk om de vochtvoering te reduceren.
    Mijn advies in deze is dan ook om proef te draaien met deze inkt, zodat je een zuiver beeld krijgt in de praktijk.
    Succes

• drukkert | 21-08-2010 21:34

Wij zijn nu inmiddels al een jaar geleden overgegaan op het BCS systeem van tetterode en ondervinden weinig problemen. een paar keer een mengkleur gemengd wat nergens op leek, het verhaal over een andere kleurenwaaier heb ik echt nog nooit van gehoord, (hebben die waaiers een ander pms kleur ofzo ???)
    De inkt neemt prima vocht op geen enkel probleem, wij drukken met een 1 kleuren GTO met filmvochtwerk (kompac) en een 2kleuren GTO printmaster met een DDSII vochtwerk. Het enige nadeel van deze inkt vindt ik, als de droging begint (ongeveer na 5min na het drukken) je bij een extra drukgang last krijg van inktpluk. het grote voordeel van deze inkt is dat je inderdaad met weinig inkt (en dus ook vocht) elke pms kleur kan drukken. De BCS inkten zijn soms wel lastiger te mengen omdat er meestal 4 of soms wel 5 basiskleuren voor nodig zijn
    maar het resultaat is altijd goed.
    -Succes-

• L28 | 22-08-2010 00:17

Beste drukkert,
    Ergens klopt er iets niet, de kleuren van de nieuwe waaiers wijken af van de oude.
    Wanneer je het recept mengt middels BCS systeem krijg je de kleur uit de nieuwe waaier.
    Ook schrijf jij dat ondanks het plukken van de inkt het resultaat goed is.
    Graag wil ik weten wat hiervan de oorzaak is, misschien wel handig voor de toekomst.

• Frankt | Drukkerij | 22-08-2010 12:48

Beste L28,
    Zijn het speciale kleurenwaaiers van BCS die je gebruikt, of werk je met Opticolor van Tetterode naast de Pantonewaaiers?
    Aangezien wij ook met een twee-kleurenpers werken lijkt het snelle plukken mijn niet zo handig of (@drukkert) voeg je standaard droging toe?

• drukkert | 22-08-2010 14:39

Beste collega's
    Wij gebruiken standaard pms kleurenwaaiers, en mengen volgens het BCS opticolor systeem, zelden tot nooit een kleurafwijking tegen gekomen (ook tov de oude K+E Kleuren die wij daarvoor gebruikte)
    De inktpluk word ik ook niet blij van, maar de voordelen die deze inkt bied weegt voor mij zwaarder dan de nadelen. een oplossing is om het net gedrukte drukwerk een nachtje te laten drogen en vervolgens de volgende dag pas de extra steunkleur(en) te drukken, (vereist enige planning) Ik heb hier ook nog wat bakfrisse inkt staan van de concurent die geen last heeft van pluk, die wil ik ook nog wel eens voor de eerste drukgang gebruiken. Tetterode heeft overigens geen oplossing voor het plukken, een drukolie werk onvoldoende en een droging toevoegen versneld het proces alleen maar zodat je tijdens het drukken tussen de drukunits in al pluk krijgt.
    overigens hebben wij alleen inktpluk op ongestreken papiersoorten en hebben de beste resultaten met de Novavit (bakfris) serie van BCS
    Wij drukken voornamelijk 1 en 2 kleurendrukwerk en soms fullcolour, en voor het fullcolour drukwerk gebruiken wij een andere inkt dan op gestreken papiersoorten, (ook ivm inktpluk. )
    wij hebben uiteraard ook andere inktleveraciers uitgeprobeerd maar daarbij krijgen we problemen als plaattonen.
    -Drukkert-

• Henk Gianotten | 24-08-2010 14:33

BCS is - in mijn ogen - een goed systeem dat de nadelen van de PMS-receptuur perfect oplost. PMS is ruim 45 jaar oud en gebaseerd op de pigmentering van destijds en de draaisnelheden van destijds. Plus in - relatief - veel gevallen gebaseerd op inktlaagdiktes die hoger zijn dan de 1.3 grm2 voor coated en 1.6 grm2 voor uncoated. Dus wordt men gedwongen fratsen uit te halen om de gewenste kleurkracht toch te halen.
    BCS kent een hogere pigmentering, andere basiskleuren en dus andere receptuur. Vergelijk het met Pantone Goe. Ook daar minder basiskleuren, normale inktlaagdikten en een hogere pigmentering. Industriële drukkers (verpakkingen en grote huisstijlprojecten) zijn de afnemers van Pantone Goe.
    Wat betreft het overeenkomen van de BCS-kleur met 'de waaierkleur' nog enige opmerkingen.
    Er zijn nu 4 PMS-waaiervarianten in omloop. Ze hebben echter exact dezelfde PMS-nummers maar de spectraalwaarden verschillen. Vooral bij de lichte kleurtonen kan dat aanzienlijk zijn.
    Je hebt nu PMS Formula Coated Old (van vóór 2003), PMS 2003, PMS EURO en PMS Plus. Alle vier hebben grotendeels dezelfde PMS-nummers maar ze verschillen onderling aanzienlijk.
    BCS kan (in een gunstig geval) overeenkomen met soms maar één van die 4 waaiers. Dat de BCS-kleur afwijkt kan dus zonder dat er technisch iets fout is. Alle Pantone PMS waaiers hebben (volgens de kleine lettertjes) een kleurtechnische levensduur van 1 jaar. De kans is dus groot dat je waaier al te oud is. Vooral als de kleurwaaier niet in het donker wordt bewaard.
    In de praktijk is het daarom aan te raden de waaier of de chip van de klant doorslaggevend te laten zijn.
    Het is daarnaast ook belangrijk aan te geven welke PMS-bibliotheek in de software van de klant of ontwerper wordt gebruikt. Dus PMS Coated EURO of PMS Coated 2003 of PMS PLUS.
    Overigens, als je een waaier vergelijkt met drukwerk moet je ook de beoordelingslichtkleur (5000 kelvin D50) controleren.

• @ | 25-08-2010 22:13

wij gebruiken ook al een tijd bcs inkten .
    werk prima ,bijna alle kleuren zijn goed te drukken .we hebben alleen last dat de chrome volchtrol snel vuil /inkt aanneemt.
    vooral bij kleuren met veel transparant.
    alles geprobeerd maar nog geen goede oplossing gevonden.(gom plaatreiniger etc)
    iemand nog een gouden tip ??

• jacco | 26-08-2010 17:09

Bij kleuren met veel trans wit erin doen wij de helft wit erin.

• @ | 26-08-2010 19:20

welke "wit" bedoel je dan (evt nummer)
    bvbd

• jacco | 27-08-2010 15:23

Novaboard BCS BIO transparant wit

• Stampertje | Drukkerij | 09-09-2010 17:04

half om half met trans.wit/ vernis werkt prima.
    Vernis neemt meer vocht op en drukt veel strakker uit.

Het Trefpunt is nadrukkelijk niet bedoeld voor commerciële boodschappen, personeelsadvertenties, sollicitaties etc. Discussies met grof taalgebruik worden indien de redactie dat noodzakelijk acht direct verwijderd. Pers aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor reacties op het Trefpunt.

Reageren

captcha

Prikbord

Aangeboden

aangeboden horizon vergaarmachine-2 torens mc8a - mc8-vouwen/nieten spf-10-trimmer fc-10-uitvoerbandt...

Lees meer...

Gevraagd

Wij zoeken nog een snijmachine met een snijbreedte van ca. 50 cm. Aanbiedingen met opgave van merk/ty...

Lees meer...

Aangeboden

Ponsapparaat voor de GTO 52, voor films en platen. T.e.a.b.

Lees meer...

Gevraagd

Heeft iemand toevallig nog een pak (of aangebroken pak) negatieve offsetplaten liggen waar die niks m...

Lees meer...

Nieuwsbrief

Uitgeverij Compres 3de Binnenvestgracht 23 RS 2312 NR Leiden Postbus 55 2300 AB Leiden T (071) 516 15 15 info@uitgeverijcompres.nl

Colofon