Pers

Rechtstreeks naar inhoud gaan

Bericht

ontslag regels

• d | 07-09-2010 22:46 | 22 reacties

hallo,
    weten jullie wat de ontslag procedure tegenwoordig is?
    het verhaal is als volgende:
    zit in de ziektewet wegens (terugkerende) rugklachten, nu krijg ik een brief dat ik een slecht vakman ben, geen onderhoud pleeg, hier iets over teterode vroeg en te weinig produceer, dat ze mij niet willen houden begrijp ik wel, ik zou ook geen drukker willen die elke 6 maanden 1 maand in de ziektewet zit, maar dit vindt ik niet leuk, zeker omdat het nog geen maand geleden was dat de chef vroeg : hoe gaat het met de beste (offset) drukker van...
    ze zijn wel zo netjes om 2 maanden salaris mee te geven en eventueel mee te werken aan een WW uitkering, maar weet nu eigenlijk niet wat te doen, ik wil echter geen advocaat inschakelen omdat ik wel begrip heb voor hun. verder heb (had) ik een vast dienstverband en heb er 2 jaar (met plezier) gewerkt
    ook zijn de rugklachten (waarschijnlijk) niet werk gerelateerd (aangeboren aanleg)
    misschien moet ik medisch afgekeurd worden, want zo bij een andere drukkerij hoef ik ook niet aan te kloppen
    ben bang dat ik dit schitterende vak vaarwel zal moeten zeggen

Reageer op dit bericht

Reacties

• ervaring | 08-09-2010 08:21

Ik heb zoiets dergelijks meegemaakt, maar dan als werkgever.
    Er is binnen de CAO een afspraak over. Dit heet de RFR regeling. Dit houdt in dat er een ontslagvergoeding wordt betaald door het Garantiefonds van het GBF en dit wordt verhaald op de werkgever. Dit is een regeling waar de werknemer recht op heeft conform CAO.

Je zult moeten uitrekenen wat je totale arbeidsverleden is op basis van je leeftijd en je dienstjaren bij de huidige werkgever.

Voorbeeld: als je 45 jaar bent en minder dan 10 jaar in dienst dan heb je recht op 80% van de ww-periode.
    Je fictieve arbeidsverleden is: 1998-1965-18=15 jaar en je feitelijk arbeidsverleden is 2010-1998=12 jaar.

Je totale arbeidsverleden is 27 jaar. Dit geeft recht op een ww-periode van 27 maanden.
    Gezien de leeftijd van 45 houdt dit in 80% van 27 maanden=21,6 maanden

De regeling is dat het wordt berekend over 15% van het totale brutoloon (dus incl. vakantietoeslag, ploegentoeslag en bijzondere toeslagen).
    Stel je verdiend € 2.500 p/m zonder verdere toeslagen:
    (€ 2.500+8%) x 21,6 x 15% = € 8.748 bruto, éénmalig uit te keren.

Meer informatie op de site van het GBF. Succes.

• w | 08-09-2010 15:26

Laat je niet wegsturen met twee maanden salaris!
    Die twee maanden zijn zowiezo al je opzegtermijn.
    Ben je lid van de bond? zo ja klop bij hun aan, je hebt recht op een ontslag vergoeding, teken niets.

eventueel mee te werken aan een WW uitkering, is niets anders dan je op straat zetten.
    Begrip voor het bedrijf is ok maar dat hebben zij ook niet voor jou.

• pipo | 08-09-2010 16:18

zodra je accoord gaat met die regeling sta je op straat zonder ww
    beter kan je eigen laten ontslaan ik zou in dit geval dan nergens accord mee gaan
    (want je krijgt pas ww als je ontslagen bent en niet ontslag heb genomen!!!)

• Kees | drukkerij | 09-09-2010 07:49

Nergens mee accoord gaan!
    En die brief die je gekregen hebt over o.a. dat je een slecht vakman bent is het 1e bewijs dat ze je weg willen hebben (op een vieze manier) en het helemaal niet netjes willen spelen. ZE zullen zo nu en dan wel aardig zijn maar dat is om te proberen dat je "toegeeflijk" wordt.
    Je zult waarschijnlijk straks toch een advocaat nodig hebben. Ben je lid van de bond of heb je rechtsbijstand?
    Uiteindelijk gaat het bedrijf waarschijnlijk toch "winnen" maar het zou toch leuk zijn als je daar financieel wat aan over houdt als compensatie. Alles zolang mogelijk rekken!
    Je laat je toch niet wegsturen!
    Als je eenmaal (gedeeltelijk) laat afkeuren kom je nooit meer aan de bak!

suc6
    Kees

• ervaring | 09-09-2010 08:53

Dat je geen recht op WW hebt is klinkklare onzin. Laat je gewoon goed voorlichten, dit kan via het CWI, FNV en CNV. Ook kun je veel vinden op de website van de grafimediacao.

Als werkgever en werknemer samen een beëindigingovereenkomst maken met als reden teruglopend werkzaamheden is er sprake van economische gronden en zal de werknemer gewoon het recht op WW houden.

Laat je niet leiden door de opruiende teksten op dit forum en vraag advies bij de instanties die het weten. Het Juridisch loket is ook een instantie die je gratis van dienst kan zijn bij beëindiging van je dienstverband.

Feit is dat de werkgever van je af wil, welke reden dan ook. Dit kun je dan beter maar voor beide op een zo gunstig mogelijke manier doen. De RFR-regeling die ik eerder op dit forum aanhaalde is voor werknemers die relatief kort in dienst zijn (2 jaar las ik) gunstiger dan de kantonrechterformule. Dan zou je namelijk 2-4 maanden mee krijgen.

Als je je emailadres op dit formum achterlaat zal ik je in vertrouwen een voorbeeld van een dergelijke overeenkomst sturen.

• Kees | drukkerij | 09-09-2010 09:43

In principe heeft "ervaring" volkomen gelijk.

Maar als ik een brief van mijn werkgever zou krijgen dat ik een slecht vakman ben geen onderhoud pleeg enz. dan zou ik toch mijn hakken in het zand zetten.
    Het bedrijf begint met het niet netjes te spelen!
    Je komt uiteindelijk thuis te zitten maar als je je niet zo eenvoudig gewonnen geeft duurt het wat langer voordat je in de WW zit en heb je dus wat langer 100% salaris, heb je ook wat langer de tijd om te solliciteren (al zal het niet meevallen om iets te vinden) en heb je met een beetje geluk een andere baan voordat je in de WW komt.

Uiteindelijk zijn er geen winnaars alleen verliezers bij dit soort zaken.

suc6
    Kees

• dennis | 09-09-2010 13:03

d, heb je tijdens de sollicitatie wel aangegeven dat je rugklachten hebt?

• Molton | 10-09-2010 15:55

Even een kleinigheidje rechtzetten, ik heb ook een hernia gehad(slepend been en stekende pijn aan onderrug) en was afgekeurd, maar met de juiste training en een arbo-arts die enthousiast wilde meewerken aan een terugkeer naar de drukkerij is het gelukt. Onmogelijk is het dus niet! Bij een sollicitatie hoef je geen ziekteverleden te vermelden, alleen is het wel zo netjes als het iets is wat je functioneren kan beïnvloeden, vaak is er wel een mouw aan te passen met je werkgever.Nog een tip, je gal spuwen over je werkgever tegen derden is natuurlijk nooit netjes.

• spatel | 10-09-2010 16:17

@ Molton, Je bent wel degelijk verplicht dit te melden bij een sollicitatie als de ziekte die je hebt je werkzaamheden beinvloeden. Sancties kunnen dan zijn loonopschorting tijdens ziekte of zelfs ontslag.

• d.de drukker | 10-09-2010 17:41

toen ik daar kwam werken, had ik wel eens rugklachten gehad, maar niet ernstig.
    ik heb er daarom ook niet aan gedacht, en het is ook niet besproken bij de sollicitatie.
    had ik mijn ziekteverleden moeten bespreken? hoofdpijn, griep, of keelontsteking?
    en nee ik ga niet gal spuwen over mijn werkgever, ik heb er altijd met plezier gewerkt, en ben er altijd goed behandeld.

verder ben ik bij het cwi geweest en heb het volgende vernomen:

Is de werknemer ziek?
    Als de werknemer ziek is, dan mag de werkgever hem niet zo maar ontslaan. De werknemer heeft normaal gesproken recht op twee jaar loondoorbetaling tijdens ziekte.

Stel dat de werknemer tijdens zijn ziekte wel akkoord zou gaan met ontslag, terwijl hij vanwege zijn ziekte niet op zoek kan gaan naar een andere baan. De werknemer heeft dan geen recht op WW.

Bovendien loopt hij het risico dat hij geen Ziektewetuitkering krijgt. Ga daarom niet zomaar akkoord met ontslag als de werknemer niet kan werken door ziekte. Overleg eerst met een rechtsbijstandverzekeraar, de vakbond of een advocaat.

Als de werknemer langer dan twee jaar ziek is, dan mag de werkgever hem in principe wel ontslaan. Het moet dan duidelijk zijn dat de werknemer zijn eigen werk of aangepast werk niet (meer) kan doen. En dat de werkgever er in de afgelopen twee jaar alles aan heeft gedaan om de werknemer te laten re-integreren in de eigen functie, een aangepaste functie of in ander passend werk binnen zijn eigen bedrijf of bij een andere werkgever.
    Is er te weinig aan re-integratie gedaan, dan kan de werkgever een loonsanctie krijgen. Hij moet dan langer het loon doorbetalen en mag de werknemer nog niet ontslaan.
    Als de werknemer voor minder dan 35% arbeidsongeschikt wordt verklaard, krijgt hij geen WIA-uitkering. Zijn werkgever moet dan nog steeds moeite doen om hem in dienst te houden of te bemiddelen naar een passende baan bij een andere werkgever. Dit hebben werkgevers en werknemers in de Stichting van de Arbeid zo afgesproken.

moet nog verder kijken hoe of wat.
    ps ik ben op een hogere ontslagvergoeding uit of 2 jaar in de ziektewet te blijven.
    als ik er zonder kleerscheuren uitkom vind ik het ok

• d.de drukker | 10-09-2010 19:23

belangrijke fout gemaakt
    ps ik ben op een hogere ontslagvergoeding uit of 2 jaar in de ziektewet te blijven.
    als ik er zonder kleerscheuren uitkom vind ik het ok
    ik ben...
    moet zijn ik ben NIET op een hogere ontslagvergoeding uit
    is wel een heel groot verschil
    sorry daarvoor

• ruud | 10-09-2010 23:17

Je zegt het zelf al "Overleg eerst met een rechtsbijstandverzekeraar, de vakbond of een advocaat."
    Je mag nu dan ziek zijn maar dat blijf je niet, en dan ga je eruit op slecht functioneren, hij is je nu al aan het bewerken.
    een maal in de WW ben je waarschijnlijk de zoveelste eenzijdig opgeleide oudere onplaatsbare werkeloze.

• dirk | 13-09-2010 08:02

ik vind het ronduit schandalig dat jullie over de rug van jullie werkgever jullie zakken proberen te vullen. Realiseren jullie wel hoeveel moeite jullie baas tegenwoordig moet doen om jullie salarissen te betalen. De nasleep van reorganisaties duurt nog ruim een jaar in economisch barre tijden. Waar blijft jullie dankwoord en respect voor al die mooie jaren toen jullie nog mochten werken in de grafische industrie die jullie zelf door de steeds maar hogere looneisen zelf kapot hebben gemaakt....

• d.de drukker | 13-09-2010 09:46

beste dirk,
    als je iest beter had gelezen, zou je ook gelezen hebben dat ik NIET UIT BEN OP EEN HOGERE ONDSLAGVERGOEDING! wel wil ik niet zonder inkomsten blijven zitten: als ik gewoon met deze regeling akkoord ga, loop ik het risico dat ik geen Ziektewetuitkering krijg, met alle gevolgen van dien
    mijn werkgever heeft wel aangeboden qote:
    indien noodzakelijk om mee te werken aan een beeindigingsovereenkomst, waardoor een eventuele WW-uikering niet in het gedrang komt.
    nu ga ik eerst uitzoeken hoe dat werkt, mocht dit mogenlijk zijn ga ik hier mee akkoord.
    ps ALS ik er een rechtzaak van zou laten komen, zou ik gehakt van ze maken, ik heb allerlij aanbevelingen en getuigschiften van voormalige werkgevers, zelfs als mijn vakmanschap te wensen overlaat, is daar 2 maanden proeftijd voor, maar over mijn fysieke situatie staat niets in de brief. en daar gaat het volgens mij om, om mijn nu als matig vakman af te schilderen, is een stomp onder de riem, en daar maak ik me wel boos over. ik kan 2 jaar auw auw roepen, ik kan een advocaat inschakenen, die worst van hun stelling maakt, maar waarschijnlijk ga ik akoord

• Fireman | Abc arbeidskundige dienst | 14-09-2010 15:34

Beste D de drukker hopelijk vind je snel ander werk en kun je weer je diensten aan een ander bewijzen. Laat jezelf ook daarom niet in een hoekje drukken en handel het af naar eer en geweten. Dirk heeft maar 1 probleem en dat is dat hij zelf een niet nadenkend persoon is.
    Wat nou hogere lonen een loon word bepaalt door de gehele economie en niet alleen maar door werknemers.
    Een baas wil ook graag een groot loon dus werkt hij er zelf ook aan mee.
    Gezien mijn werkzaamheden als voorlichter arbeidskundige moet het mes aan twee kanten snijden. In het verhaal van D de Drukker is dit een reactie van een werkgever die niet weet hoe hij dit moet oplossen en zich niet wil laten voorlichten. Mogelijk dat waarneer hij dat zou doen er ook meer begrip zou ontstaan. Er zijn lijnen waar hij zich ook aan moet houden. Het recht weg leggen bij een werkgever of werknemer is nooit goed.

Kortom beste Dirk Als je ergens over mee wilt praten doe dat dan ook op een juiste wijze en niet gelijk beginnen te roepen dat het ligt aan de economische tijden. Waarneer het goed gaat houd de werkgever ook geen openhuis om ziekemedewerkers te ontvangen. Hij zal dan ook proberen van de medewerkers af tegeraken.

Al met al leven en laten leven.

gegroet

• guido | gprinting | 15-09-2010 17:43

fireman, bij de Belgische vakbonden is er zeker nog plaats voor je! die helpen ook alles om zeep, een werknemer die meer thuis is met zijn rug dan hij werkt moet gewoon zelf opstappen en iets anders zoeken!

• Hoi | 15-09-2010 22:40

Spijker op de kop, Guido. Maargoed, kun je het een mens kwalijk nemen dat hij profiteert van kromme wetgeving en sociale zekerheid die volledig buiten proporties geraakt is?

Een man die de eigenwaarde en realiteitszin van nature in zich heeft, en deze toont, door te zeggen "Ik ben ziek en zoek een andere baan, want daar kan mijn werkgever niks aan doen" ga je in deze tijden echt niet vinden.

Maar kun je hem dat kwalijk nemen?

• willem | 17-09-2010 11:56

De opmerking van dirk slaat echt nergens op er is al jaren spraken van een lage cao verhoging en de werkgevers maken zich zelf kapot door de prijzen alleen maar te verlagen om omzet te kunnen maken.
    snelheid gaat omhoog iedereen in 3 ploegen maar er komt geen drukwerk bij dit is al jaren aan de gang. gewoon een optelsom waar iedereen de uitslag van kan berekenen.
    de werkgever doet er alles aan om je te ontslaan en jij doet er alles aan om te krijgen waar je RECHT op hebt (dit is jouw recht)

• drukkertje | ww | 19-09-2010 17:08

Ik heb nu al de reacties gelezen en wil jullie mededelen dat de werkgevers in de grafische branche jaren geleden werknemers wegkochten niet of weinig leerlingen opleiden!!! en nu vertellen dat we te duur zijn en proberen in deze z.g.n reccesie deze mensen op zo'n goedkope manier vanaf te komen en wat betreft een eventuele ziekte dat kan namelijk ieder mens overkomen en daar zitten deze mensen ook niet op te wachten!!! dit is dus in nederland het risico van het ondernemersschap!! en het is inderdaad waar dat veel werkgevers de prijzen verlagen en dus in de problemen komen!! ik ben helaas ook slachtoffer in de grafische branche en ben er na jaren (24 jaar) bij dezelfde werkgever uitgewerkt!
    probeer er zoveel mogelijk uit te halen....

• Kees | drukkerij | 20-09-2010 18:14

Beste "drukkertje".

Je hebt gelijk!
    suc6
    Kees

• Hoi | 22-09-2010 14:16

Lacht hard naar alle zielige loonslaven.

"Ik ik klein en jij is groot......"

• Rob | 19-10-2010 17:40

Wie kan mij helpen met een klein machientje of stempels om rugringen en rado's in ordners te maken.

Het Trefpunt is nadrukkelijk niet bedoeld voor commerciële boodschappen, personeelsadvertenties, sollicitaties etc. Discussies met grof taalgebruik worden indien de redactie dat noodzakelijk acht direct verwijderd. Pers aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor reacties op het Trefpunt.

Reageren

captcha

Prikbord

Aangeboden

aangeboden horizon vergaarmachine-2 torens mc8a - mc8-vouwen/nieten spf-10-trimmer fc-10-uitvoerbandt...

Lees meer...

Gevraagd

Wij zoeken nog een snijmachine met een snijbreedte van ca. 50 cm. Aanbiedingen met opgave van merk/ty...

Lees meer...

Aangeboden

Ponsapparaat voor de GTO 52, voor films en platen. T.e.a.b.

Lees meer...

Gevraagd

Heeft iemand toevallig nog een pak (of aangebroken pak) negatieve offsetplaten liggen waar die niks m...

Lees meer...

Nieuwsbrief

Uitgeverij Compres 3de Binnenvestgracht 23 RS 2312 NR Leiden Postbus 55 2300 AB Leiden T (071) 516 15 15 info@uitgeverijcompres.nl

Colofon