Pers

Rechtstreeks naar inhoud gaan

Bericht

opstropen plakfolies

• Jos | 03-04-2003 22:36 | 9 reacties

L.S, Ik weet niet of er nog meer mensen mee werken, maar op de pers waarop ik werk, wordt de plaat ondervuld met folie die je op de plaatcylinder moet plakken. Nu heeft dit (bij mij?) het manco dat na verloop van tijd de folie in de drukrichting opschuift. Na een tijdje heb je dus aan de drukaanvang geen beeld meer, en moet er een nieuwe op. Is er iemand die dit probleem kent, en er miscchien een oplossing voor weet? De rollen staan niet te zwaar op de plaat....

Reageer op dit bericht

Reacties

• j.dedrukker | 03-04-2003 23:05

Ik vermoed dat je ondervulling te dik is. probeer het eens met een iets dunnere. het kan zijn dat de lijmlaag iets dikker is waardoor de ondervulling icm een iets dikkere plaat mogelijk zorgt dat deze naar achteren opstroopt. de groeten

• bianco | 05-04-2003 14:11

Het probleem welke je aankaart heeft volgens mij te maken met de lijmlaag. Bij het drukken word ook de plaatcilinder warm, waardoor de lijmlaag zachter wordt, en hierdoor eigenlijk minder goed hecht op de folie en plaatcilinder. dit veroorzaakt het schuiven van de folie. Waarschijnlijk heb je, bij het verwijderen van de folie ook veel lijmresten op je plaatcilinder. Misschien een folie met een lijmlaag die beter tegen warmte kan. Ook kan het probleem veroorzaakt worden door oplosmiddelen.

• Jos | 07-04-2003 17:47

Bedankt voor de reacties. De ondervulling is niet te dik, want dat zou op een smetringloper als deze pers meteen meerdere problemen geven. Wel kan het idd zijn dat het door de warmte komt. Ik moet zo'n beetje de hele lijmlaag van de cylinder poetsen na het verwijderen van de oude folie. De hechting op de plaatcylinder is dus wel goed.. :-\ Misschien is inderdaad andere folie een idee. En anders moet ik maar niet zo hard draaien ;-)

• Bianco | 09-04-2003 15:06

Of proberen om met een folie zonder lijmlaag te werken... misschien is dat een goede oplossing

• j.dedrukker | 28-04-2003 08:22

Het kan zijn dat je ondervulling van je plaat te dik is en je rubberdoek te hoog staat. Hierdoor krijg je dat de omtreksnelheid van je rubberdoek hoger is dan die van de plaatcilinder. hierdoor wordt het rubberdoek tegengehouden en bolt naar achteren op, als de omwenteling is afgelopen veert het doek terug en stuwt de ondervulling naar voren, tergelijkertijd wordt de plaat naar voren toe opgedrukt en stuwt bij het vrijkomen- na een omwenteling- zijn ondervulling naar achteren op.De diameter van je rubberdoek moet iets kleiner zijn dan die van je plaat omdat door de snelheid van je rubberdoek in de nip(contactzone) met de plaat hoger is dan voor en na de nip, dit heeft te maken met het stroomversnellingseffect doordat het rubber gedwongen wordt onderspanning tussen plaat en rubberdoekcilinder door te gaan.E.e.a. kun je nog nalezen in het boek "offsetrubberdoeken" van MJM Heijne verkrijgbaar bij uitg. compres. Succes.

• j.dedrukker | 29-04-2003 12:26

In de eerste zin moet plaat natuurlijk rubberdoek zijn, dus de ondervulling van je rubberdoek te dik. succes.

• 1 collega | 07-05-2003 11:13

Watis de kleur van de folie, die moet blauw zijn, met de gele heb je de genoemde problemen.

• anton | 07-05-2003 20:53

hallo ik ken dit probleem roland 202 dit ligt puur aan de kwaliteit van de folie ik gebruikte eerst en gele folie welke ik elke 3 maanden vervangen moest nu heb ik een blauwe en deze is na een jaar intensief gebruik nog niets verlopen ik kan je eventueel het type folie wel geven,mail me dan even. verder nog een foefje om de kleverige lijmlaag na verwijdering van de folie van de plaatcilinder te krijgen , niet met oploplosmiddelen, niet te doen! gebruik een nieuw!! breed inktmes en steek/schraap de lijmlaag er zo af mes goed vlak houden !! 1 cilinder van een roland 200 in plus/min 20 minuten nog even napoetsen met wasmiddel dan goed ontvetten en plakken maar. groeten anton.

• Wouter | 11-09-2003 10:25

Je moet inderdaad die blauwe hebben?!? Ik wil hier geen reclame maken maar atece en Mahez verkopen ze 0,5 0f 0,45 etc. Naar gelang je de cilinders wil gaan bekleden. Zorg gewoon dat je in de drukzone niet meer dan 0.15mm hebt. En wat zeker belangrijk is, de cilinder goed schoonmaken en ontvetten met bijv. alcohol voordat je de folie opplakt. En gewoon lekker hard blijven draaien. Succes

Het Trefpunt is nadrukkelijk niet bedoeld voor commerciële boodschappen, personeelsadvertenties, sollicitaties etc. Discussies met grof taalgebruik worden indien de redactie dat noodzakelijk acht direct verwijderd. Pers aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor reacties op het Trefpunt.

Reageren

captcha

Prikbord

Aangeboden

aangeboden horizon vergaarmachine-2 torens mc8a - mc8-vouwen/nieten spf-10-trimmer fc-10-uitvoerbandt...

Lees meer...

Gevraagd

Wij zoeken nog een snijmachine met een snijbreedte van ca. 50 cm. Aanbiedingen met opgave van merk/ty...

Lees meer...

Aangeboden

Ponsapparaat voor de GTO 52, voor films en platen. T.e.a.b.

Lees meer...

Gevraagd

Heeft iemand toevallig nog een pak (of aangebroken pak) negatieve offsetplaten liggen waar die niks m...

Lees meer...

Nieuwsbrief

Uitgeverij Compres 3de Binnenvestgracht 23 RS 2312 NR Leiden Postbus 55 2300 AB Leiden T (071) 516 15 15 info@uitgeverijcompres.nl

Colofon