Abonneren  Inloggen

Brievenbusnieuws: Dit is de stand van zaken rond de ja-sticker in Nederland

8 februari 2024

Op 1 januari 2018 werd de ja-sticker ingevoerd in de gemeente Amsterdam. Nu, ruim 6 jaar na dato, is het een mooi moment om weer een tussentijdse balans op te maken. Want de ja-sticker-trein heeft absoluut niet stil gestaan. Wat zijn de feiten en cijfers op dit moment?

Inmiddels vallen bijna 3 miljoen huishoudens onder de JA-sticker regelgeving, blijkt uit eigen onderzoek van Verspreiden.com. Dat gaat richting het percentage van 40%, over het totaal van Nederland bekeken. Althans, als we de cijfers vergelijken op basis van aantal huishoudens. In Nederland wonen namelijk ongeveer 8 miljoen huishoudens. Maken we dezelfde vergelijking op basis van het aantal gemeenten dan komt er een heel ander cijfer uit. Feit is namelijk dat vooral de grote steden het ja-sticker beleid invoeren.

De ja-sticker is actief in 963 postcodegebieden, verdeeld over 60 gemeenten, ingevoerd sinds 2018. Zo bekeken hebben we het over slechts 17% van Nederland. Dat bevestigt het beeld dat landelijke gemeenten de ja-sticker veel minder actief invoeren dan grote gemeenten. Is het slechts wachten tot ook daar de ja-sticker gevonden is, of zijn er andere redenen waarom er in landelijke gebieden veel minder noodzaak is tot het invoeren van dit beleid?

Ik denk dat die redenen er wel zeker zijn. De ja-sticker wordt overal ingevoerd onder het motto van afvalbeheersing. Juist in grote steden is dat een veel grotere uitdaging, met veel hoogbouw. Daarnaast is ook bekend dat consumenten in grote steden vaak niet veel afval in huis willen verzamelen. Ook wonen in grotere steden veel mensen die de Nederlandse taal niet beheersen, ofwel: de brievenbusreclame niet eens kunnen lezen.

Huishoudens die onder JA-sticker regeling vallen

Nog lang niet overal is de ja-sticker te vinden. In de provincies Zeeland en Limburg zelfs helemaal niet. Al gaat dat in Zeeland op termijn wel veranderen, want ook Middelburg heeft besloten de ja-sticker op termijn in te zullen voeren. Onderstaand overzicht toont de aantallen huishoudens per provincie die onder de ja-sticker regelgeving vallen. Let op, dit zijn dus niet de geplakte stickers.

  • Noord-Holland: 727.865
  • Zuid-Holland: 987.615
  • Utrecht: 256.780
  • Noord-Brabant: 244.050
  • Gelderland: 186.270
  • Overijssel: 270.560
  • Drenthe: 48.005
  • Flevoland: 17.380
  • Friesland: 75.685
  • Groningen: 116.355

Kwart kiest voor opt-in

Het algemene beeld is dat gemiddeld 26% van de huishoudens in een gemeente waar het ja-sticker beleid actief is kiest voor de JA-sticker op de brievenbus. Deze huishoudens willen dus graag ongeadresseerd reclamedrukwerk (folders) en huis-en-huisbladen ontvangen.

Op dit moment tellen we ruim 750.000 ja-stickers in Nederland. Dat is ten opzichte van de 2.900.000 miljoen huishoudens in deze gebieden een flinke afname van het bereik. Toch zeggen deze cijfers niet alles. Voor de invoering van de ja-sticker konden deze adressen ook niet allemaal bereikt worden vanwege de aanwezige ja-ja en ja-nee stickers.

Voor invoering van de ja-sticker zou het netto bereik in deze gebieden uit zijn gekomen op ongeveer 2.000.000. De netto afname komt daarmee op ongeveer 62% uit. Overigens is dat gemiddelde zeker niet representatief voor alle gemeenten met het JA-sticker beleid. In de gemeente Rijssen, waar ook JA-sticker regelgeving van toepassing is, heeft meer dan 50% van de huishoudens inmiddels de JA-sticker geplakt. De cijfers komen daar weer dicht in de buurt van het oorspronkelijke netto bereik.

Huishoudens die bewust folders ontvangen

Is dit slecht nieuws voor bedrijven die willen verspreiden? Niet perse! Je bereikt met deze stickers namelijk precies die huishoudens, die de folders graag lezen. Deze huishoudens geven bewust aan dat ze folders willen ontvangen. Dat vermindert de kans aanzienlijk dat folders ongezien worden weggegooid.

Gericht verspreiden

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om geadresseerd drukwerk te verspreiden en daarmee exact de huishoudens te bereiken die de ondernemer wenst. In ons bedrijf merken we dat steeds meer ondernemer zich hierop oriënteren. We hebben zelfs een speciale doelgroepmodule gelanceerd voor particuliere en zakelijke adressen op ons verspreidplatform.

Het mooie van deze optie is dat deze manier van doelgroepbenadering uiteindelijk ook veel groener is dan de ja-sticker. Er worden namelijk alleen folders gedrukt voor de specifieke doelgroep. Dat zijn er vaak veel minder dan het aantal ja-stickers in een gebied. De boodschap van deze vorm van reclame zal ook veel meer mensen aanspreken. Daarnaast is een bijkomend voordeel dat door het gebruik van data de reclamedruk op de samenleving flink afneemt. Folders van de hovenier kom je dan niet meer tegen in een appartementencomplex. Het gebruik van data in combinatie met geadresseerde verspreiding zorgt uiteindelijk voor nog minder verspilling van papier dan huis-aan-huisverspreiding in combinatie met de JA-sticker.

Vooruitblik

Valt het dan allemaal wel mee? Retailers komen uiteindelijk alleen nog op de deurmat bij adressen die hun folder echt willen ontvangen, waarbij sommige retailers daar helemaal geen probleem van maken. Huis-aan-huiskranten krijgen wat adverteerders erbij omdat de lokale ondernemer zijn folder niet meer kan mee verspreiden. Daar is de uitgever ook gelukkig mee. En veel andere organisaties maken gebruik van het gericht verspreiden op doelgroep-niveau, wat uiteindelijk zorgt voor nog minder papierverspilling.

Het blijft voor iedereen in de branche een uitdaging om snel mee te bewegen met de ontwikkelingen, maar iedere uitdaging bied ook weer kansen en mogelijkheden!

Maandelijks schrijft Daniël van Iwaarden voor PRINTmatters in Brievenbusnieuws over het laatste nieuws uit de post- en huis-aan-huisbranche. Daniël is medeoprichter van Verspreiden.com, een onafhankelijk verspreidplatform voor huis-aan-huisverspreiding en Direct-Mail. Hij volgt de ontwikkelingen in de markt op de voet. Reageren? Dat kan per e-mail naar dvaniwaarden@trainews.nl.


Geen nieuws missen?

Ontvang iedere week de PRINTmatters Nieuwsbrief