Abonneren  Inloggen

De tranformatie van HelloPrint: van printplatform naar netwerkpartner

27 december 2024

HelloPrint zet stappen met duurzaamheid en dat is dit jaar erkend met de B Corp-certificering. VP Sustainability Isabelle de Wolf benadrukt dat dit slechts het begin is van een grotere ambitie. ‘We zitten in een transitie naar duurzaamheid. Als commercieel bedrijf in een vervuilende printindustrie willen we onze verantwoordelijkheid nemen, samen met onze partners.’ Samen met chief marketing officer Rick Molenaar bespreekt zij vanuit het kantoor in Rotterdam de nieuwste innovaties.

We ontmoeten Isabelle en Rick in de ‘Celebration Room’ van het monumentale pand op de Schiedamse Vest. De muren van deze vergaderruimte tonen diverse mijlpalen van Helloprint, die intern altijd met een feestelijk moment worden gevierd. Zo prijkt op plafond een herinnering aan ‘2000 orders in 1 day’ uit 2018 - een mijlpaal waar het online printplatform inmiddels ver overheen is met ruim een miljoen orders per jaar. Tussen de mijlpalen staat ook ‘Official B Corp’, op 14-02-24 opgetekend door Isabelle. ‘Geweldig dat ik er ook één heb kunnen toevoegen’, laat ze trots weten.

Nieuwe lagen

Met zo’n 300.000 klanten door heel Europa heeft HelloPrint sinds de start in 2013 een flinke groei doorgemaakt. Het online printplatform richt zich op mkb’s, grafische professionals, resellers en marketeers. ‘We zijn gestart met een praktisch businessmodel: ons platform verbindt leveranciers en klanten’, zegt Rick. ‘Als netwerkpartner voegen we nu lagen toe aan onze aanpak en investeren we in duurzame en innovatieve ontwikkelingen. We zien dit niet alleen als een verantwoordelijkheid; het is ook essentieel om ons te onderscheiden in de markt.’

B Corp als kader

Een van de meest opvallende recente duurzame initiatieven is de B Corp-certificering die het bedrijf begin 2024 behaalde. Deze certificering staat voor strenge normen op het gebied van sociale en milieuprestaties, transparantie en verantwoordelijk ondernemerschap. ‘Wij beschouwen het vooral als een framework om duurzame doelen te stellen en te realiseren’, legt Isabelle uit. ‘Met deze certificering hebben we een stevige basis gelegd, waarmee we onze ontwikkelingen kunnen meten.’

Isabelle de Wolf: ‘Als HelloPrint zijn we zeker niet 100% duurzaam, maar ik ben trots op de transitie die we aan het maken zijn.’ Rick Molenaar beaamt dit: ‘We staan open om verder te leren en willen ons zeker niet voordoen als de Robin Hood van duurzaamheid.’

Duurzaamheid in actie

Isabelle deelt voorbeelden van hoe HelloPrint de certificering toepast. ‘We brengen in kaart hoe we met mensen omgaan, zowel onze medewerkers als de lokale gemeenschappen waar we werken. Ook hebben we onze vrijwilligersuren flink opgeschaald, van 300 in 2022 naar meer dan 850 uur. Daarnaast evalueren we de communicatie met onze partners en onderzoeken we wat zij doen op het gebied van duurzaamheid. Ook de klant betrekken we in dit proces.’ Om duurzame initiatieven te realiseren, is samenwerking en transparantie volgens Isabelle cruciaal. ‘Je kunt dit niet alleen; je hebt je ketenpartners nodig. Welke kansen zijn er, hoe kunnen we deze samen oplossen en wat hebben we nodig om dit te bereiken?’

Duurzame productinnovaties

Dankzij deze open communicatie met leveranciers biedt HelloPrint nu een breder scala aan duurzame productinnovaties in het bestelplatform. ‘We hebben hiermee geëxperimenteerd’, legt Rick uit. ‘In het begin van het jaar lieten we klanten kiezen tussen een standaardproduct en een duurzaam alternatief. Dat had niet de impact die we hoopten; het is lastig om de echte voordelen op een website over te brengen. Daarom keren we het nu om: voor bepaalde categorieën bieden we uitsluitend producten met duurzame materialen aan. Dat doen we nu voor vlaggen, textiel en een groot deel van onze relatiegeschenken.’ Dit vereist intensief overleg met leveranciers. ‘In eerste instantie vraagt dit om een investering van beide kanten, maar met onze grote klantenbasis kunnen we het volume garanderen. Straks willen we duurzaamheidsscores in ons algoritme opnemen, zodat we leveranciers extra motiveren om betere keuzes te maken.’

Geen Robin Hood

Er is soms wat scepsis, vooral online, over duurzaamheid en B Corp-certificering. ‘Ik begrijp dat deels ook’, zegt Isabelle. ‘De grafische industrie is inherent vervuilend en we kunnen niet alles vergroenen. Toch zijn er flinke stappen mogelijk, juist binnen zo’n grote sector. Als HelloPrint zijn we zeker niet 100% duurzaam, maar ik ben trots op de transitie die we aan het maken zijn. We implementeren verschillende kleine innovaties en samen kunnen die tot grote vooruitgang leiden.’

Rick voegt toe: ‘We willen vooral de discussie op gang brengen. We staan open om verder te leren en willen ons zeker niet voordoen als de Robin Hood van duurzaamheid.’

Slimmer bestellen

Innovaties zijn er ook op andere plekken in de klantreis. Rick: ‘We zijn continu bezig het online bestelproces te verbeteren. Meer automatisering en integratie maken die de klantreis makkelijker. Via automatisering konden we lokale vertalingen van de content op de website veel effectiever aanpakken. Chatbots en AI-tools zorgen ervoor dat klanten 24/7 support krijgen bij het bestellen. Onze samenwerking met Canva maakt het creëren van designs weer toegankelijker. Steeds vaker is een design het startpunt van het bestelproces en gebruikers kunnen hun creaties via ons platform afdrukken.’

Hoge ambities

Rick en Isabelle kijken verder uit naar deze voortdurende verbeteringen. ‘Op dit moment is 30% van ons productaanbod duurzaam, vooral in de kleinere categorieën. Voor volgend jaar staan grotere veranderingen gepland voor papier en large format’, zegt Rick. Isabelle voegt toe: ‘Ideaal zou zijn als we klanten bewuster maken van de impact van hun keuzes. Een roll-up banner is vervuilend voor eenmalig gebruik, maar met een langere levensduur verandert dat.’ Rick sluit af: ‘Ik hoop dat we als industrie het gesprek aangaan over wat echt niet meer kan, zoals een banner van 29 euro die één keer op een beurs staat. Daarnaast moet al het materiaal achteraf verwerkt worden. Daarvoor is een andere prijsstelling of meer bewustzijn nodig. Uiteindelijk heeft de wereld deze transitie hard nodig.’

Tekst: Jolanda van Drie / Fotografie: Pim Ras


Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ook ontvangen? Neem dan een proefabonnement en kies voor nalevering.